Videre til indhold | Videre til menunavigation

Du er her: Forside / Om os / Nyheder / NemID lancerer ny tilgængelig nøgleapp

NemID lancerer ny tilgængelig nøgleapp

NemID's nye nøgleapp til iPhone og Android telefoner kan bruges som alternativ til NemID's Voice Response telefonopkald eller nøglekort på papir.

Mange af vore medlemmer, som anvender NemID til sikker kommunikation med banker, sundhedsvæsnet og kommuner m.fl., er vant til at anvende enten nøglekort med forstørret tekst, eller Voice Response telefonløsningen, hvor man under login-processen bliver ringet op med en 6-cifret kode der skal indtastes for at få adgang til fx netbanker, e-Boks og borger.dk

Den 28. maj udkom NemID nøgleapp til iPhone og Android telefoner, der er en tilgængelig app, som gør det muligt at logge på uden brug af nøglekort eller Voice Response, men i stedet med sikker godkendelse i appen.

NemID nøgleappen er testet for tilgængelighed og er meget intuitiv og let at anvende. Selve opsætningen af appen kan dog, på grund af sikkerheden, tage lidt tid og være lidt besværlig for nogle brugere, da man bl.a. skal logge ind med sin nem-id 2 gange, før appen kan tages i brug.

Vejledning til opsætning af appen
Når man henter appen i App Store og søger på Nemid nøgleapp er der to apps, der næsten er identiske. Den første er NemID nøgleapp, og den anden er NemId nøgleapp til banker. For de fleste vil det være den første app der skal hentes, med mindre man kun har NemId til ens bank. I såfald er det den anden app, man skal hente.

Når man åbner appen er der en startskærm med en beskrivelse af installationsprocessen og en startknap nederst på skærmen.

Man kan undervejs få læst hjælpetekster op ved at trykke på hjælp-knappen, man kan også afbryde installationen ved at trykke på afbryd igangværende handling knappen. Når man har trykket på startknappen, skriver man sit bruger-id og kodeord på det efterfølgende skærmbillede og trykker på næste knappen.

Herefter får man en gennemgang af brugervilkårene for appen. I slutningen af teksten er der en checkboks, der skal checkes, for at man har læst og accepteret vilkårene. Herefter svirper man til næste-knappen i bunden af skærmen. Herefter skal der godkendes med NemID. Anvender man Voice Response ringes man op, og får læst sin kode op. Skriv koden ned eller husk de 6 cifre og afbryd telefonforbindelsen, så du returneres til appen, hvor du kan indskrive koden. Tryk på næste. Nu skal man så vente 1 time, før man er godkendt. I bunden er der en knap hvor man skal godkende notifikationer og meddelelser. Gør man ikke dette, kan man som Voiceover-bruger ikke se appen på meddelelsesskærmen. Overser man dette trin, kan man efterfølgende slå det til ved at vælge indstillinger, meddelelser og Nemid nøgleappen på ens iPhone. Se under punktet meddelelsesformat, her skal vælges vedvarende bannere kræver en handling. I ventetiden kan man anvende sin telefon til andre ting, og gå ud af appen, ligesom man kan gå tilbage i appen og se, hvor lang tid der er tilbage.

Efter tiden er gået, skal man igen logge på med NemID, bruger-id og kodeord samt Voice Response eller anvende nøglekort på papir for sidste gang. Når man er godkendt, skal man vælge en 4-cifret kode til at komme ind i appen samt beslutte sig for, om man vil anvende fingerprintlæser eller Touch-ID på Apples enheder eller ansigtsgenkendelsen på iPhone X, hvis man ønsker dette.

Bemærk at man skal dobbelttabbe på tasterne, på det numeriske tastatur, under oprettelsen af pinkoden som voiceover-bruger, i stedet for at finde tallet og slippe for indtastning.

Til sidste vises en lille vejledning om, hvordan appen bruges. Den kan man læse igennem eller springe over, og herefter er appen klar til brug.

Godkendelse på computer og mobil eller tablet
Når man efterfølgende logger på fx netbank, skriver man fortsat sit bruger-ID og kodeord og trykker på enter. Der fremkommer en send knap, og når der trykkes på den aktiveres NemID nøgleappen på ens telefon. På computeren får man også følgende anvisning: Afbryd igangværende handling.

På låsekærmen på ens iPhone står nu følgende: godkend med NemID, godkend transaktion med Nemid. Åben appen, enten med den 4-ciferede kode eller Touch-ID. NemID appen åbnes og giver information om, at der søges efter anmodninger. Øverst har man en afvis knap, herefter får man information om, hvilken tjenesteudbyder der har bedt om godkendelse, fx ens netbank.

Godkend følgende, fx log på din netbank. Med voiceover får man information om, at man skal godkende ved at trække med 3 fingre fra venstre. Det er samme bevægelse, som når man godkender en overførsel i MobilePay. Herefter logges man på sin netbank, og man får besked i appen, at anmodningen er modtaget. Man kan så låse sin telefon eller lukke appen, hvilket anbefales, da man sikrer at andre ikke har adgang til at godkende transaktioner uden først at logge ind igen med kode eller fingeraftryk.

Man kan finde mere information om appen på www.nemid.nu

printerikonPrintvenlig
Oprettet af webredaktør
Publiceret 13/06 2018
Sidst opdateret 13/06 2018
Arkiveret under Nyhed