Videre til indhold | Videre til menunavigation

Du er her: Forside / Om os / Nyheder / 22 kommuner banede vej for landsdækkende handicapkørsel

22 kommuner banede vej for landsdækkende handicapkørsel

Stærk løftestang for landsdækkende ordning, at 22 kommuner allerede har bevist, at tilbud om handicapkørsel til blinde og stærkt svagsynede fungerer og ikke dræner kommunekassen

Den nye aftale om de såkaldte satspuljemidler betyder, at blinde og stærkt svagsynede nu kan benytte den individuelle handicapkørsel og dermed ikke længere er afhængige af hjælp fra frivillige og pårørende, hvis de vil på familiebesøg eller deltage i fritidsaktiviteter. Dansk Blindesamfund har i årevis argumenteret for, at blinde og stærkt svagsynede også skulle kunne benytte den individuelle handicapbefordring og det er derfor en stor handicappolitisk sejr. ifølge Thorkild Olesen, landsformand i Dansk Blindesamfund, har de 22 kommuner, der af egen fri vilje har tilbudt blinde og stærkt svagsynede kørsel gennem ordningen om individuel handicapkørsel med op til 104 årlige ture, bidraget væsentligt til at bane vejen for den nu landsdækkende løsning.

”Der er ingen tvivl om, at enkelte politiske ordførere har bidt sig fast i kanten af forhandlingsbordet og kæmpet for, at blinde og stærkt svagsynede blev omfattet af den individuelle handicapkørsel. Når det er sagt, så har det givetvis også været et positivt bidrag, at 22 kommuner rundt om i landet har bevist, at det altså ikke dræner kommunekassen at tage ansvar og tilbyde en kørselsordning til blinde og stærkt svagsynede, som i sagens natur har store udfordringer med at bevæge sig rundt. Derfor vil jeg gerne takke de 22 kommuner for at vise os velvilje og tage ansvar. Det synes jeg er flot”, siger Thorkild Olesen.

Rundt om i landet er der glæde blandt blinde og stærkt svagsynede, der bakker landsformandens analyse af kommunernes indflydelse op. Det gælder blandt andet i Viborg og i Skive, hvor den individuelle handicapkørsel har været et tilbud til blinde og stærkt svagsynede siden 2014.

”Det koster jo faktisk ikke det store at give os det tilbud. Det er ikke alle, der bruger samtlige 104 ture, men bare det at have muligheden, betyder meget og giver en form for frihed. Der er da ingen tvivl om, at det er nemmere at få gennemført en landsdækkende ordning, når det er afprøvet ude i kommunerne og det fungerer godt” siger Thorben Koed Thomsen, Dansk Blindesamfunds kredsformand i Viborg-Skive.

Esbjerg Kommune er en af de sidst tilkomne på listen over de 22 kommuner, der frivilligt har besluttet, at blinde og stærkt svagsynede kan benytte den individuelle handicapkørsel. Her mener kredsformand Kai Østergaard ligeledes, at den kommunale velvillighed har fundet vej ind på Christiansborg.

”Vi ved jo godt, hvem der kæmper vores sag derinde, men i mit område har både Esbjerg og Varde Kommune vist en stor velvillighed og det er klart, at det fungerer som løftestang for andre kommuner og nu er tilbuddet så blevet landsdækkende. Det er rigtig godt”, siger Kai Østergaard.

De 22 kommuner, der har indført individuel handicapkørsel for blinde og stærkt svagsynede er: Esbjerg, Favrskov, Fredensborg, Fredericia, Frederiksberg, Greve, Gribskov, Haderslev, Helsingør, Høje-Taastrup, Ikast-Brande, Jammerbugt, Kerteminde, Kolding, København (forsøgsordning i 2017 og 2018), Middelfart (forsøgsordning), Norddjurs, Ringsted, Skive, Varde, Viborg og siden november i år også Aalborg.

printerikonPrintvenlig
Oprettet af webredaktør
Publiceret 16/11 2017
Sidst opdateret 16/11 2017