Dansk Blindesamfund vinder guld for Bedste Brugeroplevelse ved Danish Digital Award
Dansk Blindesamfund vinder guld for Bedste Brugeroplevelse ved Danish Digital Award
Dansk Blindesamfunds nye hjemmeside, der har fokus på tilgængelighed og brugervenligt design, har vundet guld til Danish Digital Award for Bedste Brugeroplevelse.
Dansk Blindesamfunds hjemmeside har vundet prisen for Bedste Brugeroplevelse (Best in UX design) ved Danish Digital Award 2024, en kategori der hylder digitale brugeroplevelser skabt gennem dybdegående indsigt i målgruppens behov og adfærd.
Denne prestigefyldte pris er en anerkendelse af Dansk Blindesamfunds arbejde med at skabe en tilgængelig og inkluderende digital platform for blinde og svagsynede. Det blev kvitteret med klapsalver fra salens 500 gæster, da forretningsudvalgsmedlem i Dansk Blindesamfund, Jesper Bentil Holten, modtog statuetten.
Inklusion af blinde og svagsynede i den digitale verden
Han benyttede lejligheden til at gøre brancheforeningen opmærksom på vigtigheden af tilgængelighed og digital inklusion på hjemmesider og apps. Det er afgørende, hvis blinde og svagsynede skal være digitale borgere og forbrugere i vores moderne samfund.
”Det er så fantastisk at stå her i dag og jeg vil bare sige, at tilgængelighed til digital inklusion er vigtigt at huske næste gang, I skal lave nye løsninger. Vi er også forbrugere og snart kommer der lovgivning om tilgængelighed, som vi alle samme skal overholde. Husk det og brug de kundskaber, som er derude og ved noget om tilgængelighed, brugervenlighed og digital inklusion. Vi vil meget gerne hjælpe”, sagde Jesper Bentil Holten i sin takketale.
Det blev også fremhævet i juryens begrundelse for, at Dansk Blindesamfund vandt prisen i kategorien Best in UX design med konkurrenter som Volvo, Solar og Søstrene Grene
”Dansk Blindesamfunds hjemmeside står som et state-of-the-art eksempel på klassisk UX design ved at fusionere avanceret tilgængelighed med en intuitiv brugeroplevelse. Denne tilgang har resulteret i markante forbedringer, som understøtter troværdighed for afsender og styrker Dansk Blindesamfunds brand. En klar vinder!”, lød juryens motivation.
Den mest tilgængelige hjemmeside
Det gennemgående tema for hjemmesiden har været, at tilgængelighed prioriteres over alt andet. Det kommer for eksempel til udtryk med en hjemmeside, der er designet med enkle og klare navigationsstrukturer, selvforklarende overskrifter, høj kontrast og venstrestillet indhold, der er afgørende for brugere med skærmlæsere og zoomfunktion. Det er usædvanligt for hjemmesider og har derfor givet Dansk Blindesamfunds hjemmeside et unikt udtryk.
“Den intuitive menustruktur, og det tilgængelige design gør det let og hurtigt for os at finde de informationer vi har brug for. Hvis blot mange flere hjemmesider var opbygget fra starten med tilgængelighed i fokus, ville den digitale inklusion være meget bedre. Vores nye hjemmeside er et led i Dansk Blindesamfunds ønske om at være den bedste forening vi kan være for vores medlemmer”, siger forretningsudvalgsmedlem med ansvar for tilgængelighed, Jesper Bentil Holten.
Det er lykkes i samarbejde med designbureauet TRESYV og webtilgængelighedsbureauet INKLUSIO, der løbende har testet prototyper og design med målgruppen. Denne tilgang har gjort det muligt hele tiden at tilpasse og forbedre vores strategi, der har resulteret i en hjemmeside, der ikke kun overholder, men overgår standarden for tilgængelighed.
Målbare resultater
Det kan også aflæses i den positive respons fra brugerne. Siden lanceringen af den nye hjemmeside i februar er tilbagevendende besøg steget med 34 procent, og besøg på medlemsrettede sider er steget med 42 procent. Alle testede brugere meldte desuden tilbage, at den nye hjemmeside er mere tilgængelig, og hele 92 procent kunne effektivt løse deres opgaver i en taksonomitest. Disse resultater understreger ikke kun forbedret tilgængelighed, men også øget effektivitet og brugervenlighed på den nye hjemmeside.
Prisen skaber også glæde hos samarbejdspartnerne INKLUSIO, der er anerkendt som førende inden for webtilgængelighed og digital inklusion. De har løbende testet den nye hjemmeside for at sikre, at det er en tilgængelig løsning, der prioriterer brugernes behov og skaber inklusion for alle brugere.
“Vi hos INKLUSIO er stolte af vores bidrag til Dansk Blindesamfunds hjemmesideprojekt. Gennem vores dybdegående validering og aktive deltagelse har vi sikret, at løsningen opfylder de strengeste krav til tilgængelighed. Vores samarbejde har været tæt og produktivt, og vi er begejstrede for det endelige resultat”, siger Stein Erik, der er CEO hos INKLUSIO.