Jeg er taknemmelig for konsulentens hjælp
Dansk Blindesamfunds konsulenter har erstattet hjemmebesøg med telefonen og ringer til samtlige medlemmer for at drøfte eventuelle bekymringer under coronakrisen. På den måde sikrer konsulenterne også, at medlemmerne får den nødvendige hjælp, selvom verdenen er sat på pause.
I sit hjem i Fredericia sidder 73-årige Solveig Staal og er fortvivlet. Hendes køleskab er næsten tomt, og den ledsager, som plejer at give en støttende arm, er aflyst for at undgå smittespredning af Corona. Men Birthe Carø Knudsen kommer hende til undsætning. Hun er konsulent i Fredericia og Kolding Kommune. Lige nu er hendes telefon rødglødende, for hun er startet fra toppen i medlemskartoteket og ringer til samtlige medlemmer i kredsen. Hun lægger øre til medlemmernes bekymringer i denne usikre tid, hvor intet er, som det plejer.
Ikke alene
”Medlemmerne bliver glade for, at vi tænker på dem. Jeg starter ud med at høre, hvordan de har det i disse coronatider. Så forhører jeg mig, om det praktiske med indkøb og rengøring, og om der er andet, de synes er svært”, fortæller Birthe.
Under coronakrisen oplever mange, at ældre bliver isoleret derhjemme. Familie og venner kan ikke længere komme på besøg. Men behovet for samvær er der stadig. Derfor forsøger de at holde kontakten ved lige over telefon.
”Flere fortæller om, at deres netværk er forstærket, for de familiemedlemmer, som kun plejer at ringe hver 14. dag, ringer nu dagligt. Det er jeg glad for, da det er svært at nå ud til alle 600 medlemmer i vores kreds på en gang”, siger Birthe.
Sårbare uden netværk
Der er dog situationer, hvor netværket ikke kan træde til, og hvor konsulentens opkald er en kærkommen hjælp. Det erfarede Solveig, hvis ledsagerordning var sat midlertidigt i bero på grund af coronasmitte. Hun stod derfor helt alene med en opgave, som virkede uoverskuelig.
”Jeg har ingen i mit netværk, som jeg kan række ud til og bede om hjælp. Jo mere tomt køleskabet blev, des mere bekymret blev jeg. Jeg vidste ikke, hvad jeg skulle stille op. Så jeg blev utrolig glad for Birthes opkald”, forklarer Solveig, som ikke vidste, hvem hun skulle rette kontakt til. Det hjalp Birthe hende med, som straks ringede til Fredericia Kommune og forklarede situationen. Hun understregede vigtigheden af ledsager til at foretage de nødvendige indkøb.
Uvurderlig hjælp
”Kommunen var meget lydhør og vælger helt ekstraordinært at give lov til, at ledsageren må foretage dagligvareindkøb for Solveig”, fortæller Birthe, som oplevede, at kommunen handlede hurtigt. Der gik knap en time, fra hun havde lagt røret på, til Solveig igen havde fået tildelt sin sædvanlige ledsager.
”Det betød meget for mig, at hun tog over og klarede situationen. Det var en uvurderlig hjælp, som jeg er meget glad og taknemmelig for”, siger Solveig, som nu har været ude at handle med sin ledsager.