Kristian bruger egne erfaringer til ny app, der skal forbedre købsoplevelsen for mennesker med handicap
Inklusiv er en ny app, som gør det muligt for mennesker med handicap at handle tøj og dagligvarer selvstændigt.
Kristian går frem og tilbage foran Magasin. Med sin blindestok forsøger han at finde indgangen. Det er ikke altid ligetil, når han er blind. Da det lykkes, opstår næste udfordring. Hvordan finder han herretøjsafdelingen. Han går rundt i stueetagen for at finde rulletrappen. Efter at have gået rundt et stykke tid finder han rulletrappen, men opdager for sent, at den går ned i stedet for op. Han må derfor hele vejen rundt for at komme på sporet igen.

En hjælpsom dame viser Kristian hen til rulletrappen. Nu er han endelig på rette vej, men er ikke klar over hvilken etage, han skal stå af på. Han tager chancen og går søgende rundt, indtil en anden kunde guider ham en etage højere op. Her navigerer Kristian uden om tøjstativer og mannequiner, indtil en butiksmedarbejder kommer ham til undsætning og hjælper ham med sine indkøb.
”Jeg endte nok med at bruge cirka 15-20 minutter på at finde den rigtige afdeling. Noget som seende nemt og hurtigt ville kunne danne sig et overblik over. Det blev startskuddet til appen Inklusiv”, forklarer Kristian Schou Hedegaard, der for 11 år siden mistede størstedelen af sit syn og svævede mellem liv og død efter at have spist en burger i Etiopien.
Overvindelse at handle i butikker
I dag har han lært at navigere i en hverdag med under 10 procent syn, men alligevel støder han stadig på udfordringer, når han er ude at købe tøj eller dagligvarer. Sommetider kan det være så mentalt og logistisk overvældende, at han helt opgiver at begive sig af sted. Det håber han at ændre med den nye app Inklusiv, der har til formål at gøre shopping mere inkluderende for mennesker med handicap.
”Målet med Inklusiv er, at alle fysiske forretninger skal være inkluderende over for personer med alle typer handicap. Uanset om man har angst, autisme, er kørestolsbruger, blind eller har børn med særlige behov, skal man have mulighed for at handle selvstændigt og deltage ligeværdigt i samfundet”, siger Kristian, der med sit begrænsede syn har svært ved at finde rundt i butikker, finde de rigtige tøjstørrelser og farvekoordinere.
Alt det kan Kristian få hjælp til ved at booke en tid til personlig service i en fysisk butik gennem appen og få skræddersyet hjælp til sin indkøbstur.
Medarbejderne klædes på til at hjælpe
Når han åbner appen, finder han den butik, han gerne vil handle i. Her kan Kristian for eksempel læse lidt om tilgængeligheden i butikken, hvordan han nemmest kommer ind, og hvornår der er færrest mennesker i butikken.

Når han booker en personlig aftale, kan Kristian skrive lidt om, hvad han er på udkig efter og beskrive de udfordringer, han oplever i forbindelse med at shoppe, og hvordan butiksmedarbejderen bedst kan hjælpe, så de også kan forberede sig på mødet.
”Vi prøver at nedbryde en masse barrierer inden mødet. Det giver en tryghed for både medarbejderen og kunden, at de bliver mødt i døren af en medarbejder, som har indsigt i deres udfordringer. Det skal gerne gøre oplevelsen mere tryg for alle parter”, forklarer Kristian, der tit oplever akavede indkøbssituationer, fordi medarbejderne ikke ved, hvordan de skal møde ham.
”Der er mange, der virker til at blive utrygge, når de opdager blindestokken eller min badge, hvor der står, at jeg er svagsynet. Der kan godt opstå akavede situationer, hvis ikke jeg bliver taget imod af en butiksmedarbejder. Det kan for eksempel være, at jeg snakker til en mannequin eller undskylder for at gå ind i en Fætter BR-figur, fordi jeg tror, det er kunder”, fortæller Kristian, der godt kan grine af situationerne i dag, men lige i øjeblikket synes han, det er virkelig pinligt. Det håber han at komme til livs, hvis medarbejderne er bedre klædt på til at møde en person med handicap.
Mere selvstændig og ligeværdig
Under tilblivelsen af appen har de spurgt en stor gruppe mennesker med forskellige typer handicap, hvilke udfordringer de typisk oplever, når de handler i fysiske butikker, og hvilken forskel appen Inklusiv kan bidrage med. Her svarede 75 procent af de adspurgte, at det vil give dem et mere selvstændigt liv. Dertil svarede 54 procent, at de vil føle sige mere inkluderede i samfundet ved at bruge appen.
”Mange vil gerne leve selvstændige liv, have mulighed for at komme af sted på egen hånd og blive behandlet ligesom alle andre kunder. Det budskab håber vi, Inklusiv kan støtte op om”, siger Kristian, der sammen med sin makker Nicolai Lissau har modtaget støtte fra Innovationsfonden til at realisere deres potentiale og gøre en forskel for en stor gruppe mennesker.

Lige nu har de indgået samarbejde med den landsdækkende detailkæde Bahne, og efterhånden bliver der tilføjet flere butikker i appen.
”Bahnes medarbejdere og butikschefer er positive over for initiativet og støtter op om Inklusiv, fordi de gerne vil bidrage til en bedre købsoplevelse for deres kunder med handicap. De vil gerne gøre det lettere for deres kunder med handicap at få den nødvendige hjælp, når de handler”, fortæller Kristian, der har en ambition om, at alle butikker i fremtiden skal være at finde i appen.
Det giver mening
”Vi håber, at brugerne får stor værdi ved at bruge appen, når de handler. At de bliver mere komfortable med at handle. At de ikke skal sidde derhjemme og være bekymrede for, at de ikke kan overskue at købe kjole til festen på lørdag. At de får et mere normaliseret forhold til at shoppe. At de får et mere selvstændigt liv”, understreger Kristian, der på baggrund af sine egne oplevelser også har udviklet motionsappen Move United, der forbinder frivillige motionister med blinde og svagsynede til at dyrke motion sammen.

For Kristian personligt skaber det stor værdi at trække på egne erfaringer og oplevelser til gavn for andre i lignende situationer. Han erfarede hurtigt, at der som synshandicappet var nogle hverdagsudfordringer, han ikke var alene om.
”Det giver god mening for mig efter min relativt tunge sygdomsperiode for 11 år siden. Mit liv blev radikalt ændret og tog en drejning på 180 grader. Det tog lang tid at komme ud på den anden side, men i dag har jeg fundet mening i at bruge mine erfaringer til at hjælpe andre i lignende situationer”, smiler Kristian.
Du finder Inklusiv i din App Store og Google Play. Appen er gratis at anvende.