Ny lov sikrer flere tilgængelige hjemmesider

Fra i dag skal nye offentlige hjemmesider være tilgængelige. På længere sigt gælder det alle offentlige hjemmesider og mobilapplikationer. Det styrker inklusion af blinde og svagsynede i den digitale verden.

Mange tager det for givet at navigere på nettet i forhold til at bestille tid hos lægen, indberette skat eller tjekke sin netbank. For langt de fleste mennesker er vigtige informationer og dagligdagens selvfølgeligheder bare et klik væk. Det skal være nemt og enkelt for borgerne. Men for en gruppe giver den stigende digitalisering problemer, fordi ikke alle hjemmesider er tilgængelige for mennesker med forskellige handicaps. Det gælder for eksempel blinde og svagsynede, mennesker med bevægelseshandicaps eller ordblinde, som anvender skærmlæsere eller anden kompenserende soft- eller hardware.

”Tilgængelighed på offentlige hjemmesiders indhold er vigtigt, da blinde og svagsynede skal have mulighed for at anvende offentlige digitale hjemmesider og tjenester på lige fod med andre borgere. Det er vigtigt at sikre, at hjemmesider har god kontrast, og at pdf-dokumenter kan læses med en skærmlæser, da vi skal kunne anvende digitale selvbetjeningsløsninger og læse vigtige informationer på egen hånd”, siger IT- og tilgængelighedsekspert, Jesper Holten.

Loven om tilgængelighed skal sikre, at alle offentlige hjemmesider og apps er tilgængelige inden for tre år. Det betyder for eksempel, at billeder skal være udstyret med en tekstalternativ, der forklarer, hvad der vises på det pågældende billede. Det er også vigtigt, at tekster er markeret med de rigtige typer overskifter, så brugere af skærmlæsere kan navigere på hjemmesiden og få overblik over indholdet. Når webtilgængelighed er indtænkt i hjemmesiders design, sikrer det en god og nem online adgang for alle.

”Når hjemmesider og dets indhold ikke er tilgængeligt, kan det medføre, at vi som blinde og svagsynede ikke kan bestille tid hos lægen, forny recepter, eller overskue ændringer i kørerplaner i den offentlige trafik”, forklarer Jesper Holten.

Han har for eksempel oplevet udfordringer med hjemmesider eller apps, som gør det svært eller umuligt at anvende selv.

”I min søns børnehave har de en app, hvor man som forælder skal melde barnet syg eller melde ferie og fridage. Her er det ikke muligt for mig som blind at anvende kalenderfunktionen, hvilket er frustrerende ikke at kunne gøre selv, når resten af appen er forholdsvis tilgængelig”, fortæller Jesper Holten.

Loven om webtilgængelighed bliver implementeret i tre faser, så inden 2021 er lovgivningen fuldt implementeret og omfatter alle offentlige hjemmesider:

  • Fra den 23. september 2019 skal alle nye hjemmesider overholde lovens krav. Det indebærer helt nyoprettede hjemmesider, som ikke eksisterede før den 23. september 2018.
  • Fra den 23. september 2020 skal ældre hjemmesider, som er offentliggjort før den 23. september 2018 overholde lovens krav.
  • Fra den 23. juni 2021 skal mobilapplikationer (apps) overholde lovens krav.

Fra den dato hvor hjemmesiden skal være tilgængelig, skal der også foreligge en tilgængelighedserklæring på hjemmesiden.

”Det betyder rigtig meget for blinde og svagsynede, at vi er i stand til at anvende offentlige hjemmesider, selvbetjeningsløsninger og apps i dagligdagen, da det sikrer et mere ligeværdigt liv, når vi kan anvende de samme tjenester som mennesker uden handicap. Når vi som samfund har valgt, at offentlige hjemmesider og tjenester skal være digitale, så skal de også kunne anvendes af alle borgere i samfundet. Det er inklusion”, siger Jesper Holten.

10 gode råd til webtilgængelighed

  1. Angiv en relevant titel til hver webside
  2. Anvend passende farvekontraster og forskellige elementer til at formidle information
  3. Anvend passende HTML5 tags til at strukturere indhold på websiden
  4. Vær sikker på at dit indhold er logisk struktureret og kan tilpasses til en 200% størrelse
  5. Beskriv billeder og grafik og forsyn videoer med en transskribering af indholdet
  6. Opret en hjemmeside der kan navigeres ved hjælp af tasteturet, og hvor fokus er indikeret på skærmen
  7. Meddel brugerne når et nyt browservindue åbnes
  8. Skriv tydelige og klare titler på links
  9. Opret tilgængelige formularer
  10. Hver sikker på at alle komponenter gengives korrekt af skærmlæsere

Du kan læse mere om webtilgængelighed på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside