Ny MobilePay på vej
Tirsdag den 12. marts er MobilePay klar med opdatering, som giver appen et nyt design og en ny navigation, men funktionen er den samme.
Når du fremover skal overføre eller modtage penge, sker det i en ny version af betalingsappen MobilePay. Den nye version medfører en række ændringer, der betyder, at MobilePay ændrer design, og nye funktioner tilføjes. Den overordnede brugeroplevelse er dog den samme.
Fra den 12. marts vil du blive mødt af en ny startskærm, hvor du som noget nyt skal trykke på ‘Send’ først i menuen, vælge afsenderen og til sidst skrive beløbet. Som en ekstra sikkerhed skal du bekræfte overførslen med Face-ID eller kode. I det nye design kommer du derfor ikke direkte ind i et felt, hvor du kan indtaste beløbet, men bliver i stedet præsenteret for en hovedskærm, hvor du skal vælge, om du vil overføre penge, sende en anmodning, scanne eller se din personlige QR-kode.
Du får kun den nye app ved at opdatere din eksisterende app og ikke per mail, SMS eller anden kanal. I den kommende tid skal du derfor være opmærksom på fusk og svindel. MobilePay sender aldrig links til brugerne og beder dig bekræfte med personlige oplysninger. Hvis du modtager beskeder fra Mobilepay, skal du ikke klikke på linket, men i stedet slette beskeden omgående.
Fokus på tilgængelighed
Den nye udgave af MobilePay bygger på den norske udgave af Vipps' app, der har fungeret tilgængeligt i Norge i flere år, og som det norske blindeforbund er tilfredse med. Vi forventer derfor, at MobilePay er tilgængelig for blinde og svagsynede. I den nye app er det for eksempel lettere at få en større skriftstørrelse, skifte til mørk baggrund og bruge VoiceOver. For at ændre indstillingerne skal du trykke på din profil i MobilePay-appen og vælge ‘Indstillinger’ og dernæst ‘Tilstand’.
Sådan får du den opdaterede version
Når du opdaterer din nuværende MobilePay-app, modtager du det nye design og navigation i din nuværende MobilePay-app. Du skal derfor ikke hente den nye version i App Store eller Google Play, men derimod opdatere den nuværende. Det sker enten automatisk, eller du skal gøre det selv afhængigt af, hvordan din telefon er indstillet.
Dine konti forbliver uændrede i den nye app, og dine data bliver automatisk flyttet over. Dog vil dit fulde navn fremgå i den nye app for at styrke sikkerheden og trygheden ved at kende brugernes sande identitet.
Når du første gang logger ind i den nye app, skal du bruge dit personlige kodeord. Hvis du har glemt det, kan du logge ind med en SMS-kode og MitID.
Sådan overfører du penge
Som noget nyt i den nye app, skal du trykke på ‘Send’ først i den blå menu. Vælg den person du vil sende penge til ved at skrive telefonnummer eller søg efter person. Nu skal du skrive beløbet, en besked og tryk på ‘Næste’. Vælg dit kort og swipe. Dit sidst anvendte kort vælges automatisk. Som noget nyt skal du bekræfte med Face-ID eller kode. Nu ender du i en chat med modtager. Tryk på overførsel for at få kvittering
Hvorfor opdateres MobilePay?
MobilePay-appen opdateres, da det norske firma Vipps i 2022 opkøbte Mobilepay. Planen er at skabe en app, der er fælles på tværs af Norden. Første skridt blev taget i begyndelsen af året, da den nye MobilePay-app blev lanceret i Finland, så nu er turen kommet til Danmark.
Opdateringen tilfører desuden tre nye funktioner, der har til formål at forbedre sikkerheden og modvirke svindel ved private onlinehandler. Disse ændringer omfatter en begrænsning af appens brug til én enhed ad gangen, en ny funktion til blokering af brugere samt synlighed af beløbsafsendernes fulde juridiske navn. Oplever du problemer med tilgængeligheden, er det vigtigt, at du indrapporterer fejlen til MobilePay, som er indstillet på at finde hurtige løsninger.
Kontakt MobilePay: