Opkald fra konsulenterne varmer

Coronavirussen efterlader mange ældre i ensomhed og isolation. De mangler en at snakke med og dele sine bekymringer med. Konsulenternes opkald til medlemmerne bliver derfor taget imod med glæde og taknemmelighed.

Mens Danmark er lukket ned på grund af coronavirus, rammer ensomhed og isolation de ældre. Hverdagen er sat i bero. Børn og børnebørn må ikke komme på besøg, og alle kurser og fritidsaktiviteter er aflyst på grund af smittefare. Her varmer et opkald fra Dansk Blindesamfunds konsulenter. De ringer til samtlige medlemmer for at lægge øre til deres bekymringer og sikre, at de får den nødvendige hjælp, selvom størstedelen af samfundet er sat på pause.

”Medlemmerne giver udtryk for, at de er glade for, at vi tænker på dem. Nogle har for eksempel ikke nærtstående, som ringer og hører, hvordan de har det. De mangler derfor nogen at snakke med og få afløb for deres bekymringer”, siger Jeannette Voer, der er konsulent i kreds Nordsjælland. Når hun ringer til medlemmerne, spørger hun ind til, hvordan de har det under Corona, om de føler sig alene, og om de får mad og hjælp i hjemmet, samt om de får de nødvendige informationer, når mange lydaviser er nedlagt.

Savner en at snakke med

Mange giver udtryk for, at de føler sig ensomme, når de er afskåret fra besøg. Udover at de savner snakkene og samværet, savner de også den hjælpende hånd, da mange pårørende hjælper med praktiske ting i hjemmet. Det bliver yderligere forstærket, fordi mange kommuner har aflyst rengøringshjælpen.  

”Medlemmerne sidder med mange bekymringer, som får lov at rumstere i hverdagen, da de har svært ved at udfylde de mange timer i døgnet. Det er helt klart uvisheden og ensomheden, der fylder mest”, forklarer Jeannette.

Portræt af Jeanette
Copyright Henrik Frydkjær

I flere kommuner er ledsagerordningen også suspenderet for at hindre coronasmitten i at sprede sig. Derfor er der mange blinde og svagsynede, som har svært ved at købe ind. Her henviser Jeannette til Røde Kors’ hjælpenetværk, der assisterer med indkøb, hundeluftning, medicinafhentning eller andre praktiske gøremål. Konsulenterne etablerer også gerne kontakten og ringer på vegne af medlemmerne, så de ikke skal døje med at finde det rigtige telefonnummer. Hun er også opmærksom på at etablere kontakt til Ældresagens telefonvenner, hvis ensomheden i isolation er for stor.

Normalitet er vigtig

I disse usikre tider er der mange, som efterlyser deres almindelige hverdag med forudsigelighed. Derfor kan det være svært at forene sig med en hverdag, hvor der er flere spørgsmål end svar.

”For mange er det vigtigt, at en normalitet bliver opretholdt, for de er sårbare over for ændringer. Især dem som ikke har accepteret deres synshandicap. Deres verden vælter meget nemt, fordi der er så mange ting, som de ikke kan på egen hånd, og det gør dem frustrerede og usikre. Derfor er en normal hverdag afgørende for, at de kan leve et selvstændigt liv”, fortæller Jeannette, som også får mange spørgsmål om statussen for deres sagsbehandling i disse coronatider, da de er bekymret for, hvornår de kan få tildelt de hjælpemidler, som de har ansøgt. For flere er det svært at væbne sig med tålmodighed, da hjælpemidlerne er helt afgørende for, at de kan klare sig i dagligdagen.

Ligestillet samtalepartner

En anden bekymringsfaktor er de mange aktiviteter og kurser på Fuglsangcentret, som er aflyst. Mange havde glædet sig i lang tid, da det er en mulighed for samvær med ligestillede.  

”Medlemmerne håber, at kurserne snart bliver afholdt igen, for de er et afbræk fra hverdagen og en god mulighed for at udveksle erfaringer med hinanden. Kontakten med ligestillede betyder så meget, for der skal de ikke bruge så mange kræfter på at være sig selv. De kan få afløb for deres frustrationer og få snakket om hverdagens små og store udfordringer”, fastslår Jeannette.

Derfor falder telefonopkaldene fra konsulenterne også i god jord, da det er en kærkommen mulighed for at snakke med ligestillede, som kan sætte sig i deres sted.

”Medlemmerne er glade for en snak med os, da vi kender til problemer med nedsat syn. Det betyder alt for dem, at de bliver mødt med forståelse for deres situation. Det gør en kæmpe forskel, at vi ved, hvad det vil sige at leve med et synshandicap”, siger Jeannette, som er klar til at besvare opkald fra medlemmerne.