Indsamlingsstrategi 2024-2028

Formål med indsamling

Dansk Blindesamfund indsamler midler til understøttelse af foreningens strategier og tilbud til mennesker med synshandicap. De privatindsamlede midler udgør et væsentligt bidrag til finansieringen af kursustilbud og aktiviteter og bidrager til foreningens økonomiske fundament.

Situationsanalyse

Styrker: Dansk Blindesamfund driver et velfungerende og tidssvarende indsamlingsarbejde. Der er styr på data, praktik og kommunikation. Vi har velfungerende it-systemer, gode aftaler med leverandører og en god dialog med bidragyderne. Vores kommunikation og appeller om donation bliver modtaget med glæde og indlevelse.

Svagheder: Vores bidragydere har en høj gennemsnitsalder. Det største frafald sker i forbindelse med død.

Udfordringer: Samfundsøkonomien påvirker indsamlingsbranchen. Inflation, energipriser og dyre fødevarer har indflydelse på hvor meget den enkelte har tilbage at give af. Nye generationer af givere har en anden adfærd og støtter mere fra sag til sag. Den traditionelle foreningstro støtte er altså under forandring.

Muligheder: Bidragyderne reagerer godt på den personlige samtale via telemarketing. Det er derfor en mulighed at få flere på faste betalingsaftaler. Det styrker relationen til foreningen, mindsker frafald og sikrer en mere stabil indtægt. Det er ligeledes en mulighed at finde flere mulige bidragydere såvel i nuværende målgruppe som i yngre målgrupper for at imødekomme den høje gennemsnitsalder og sikre indsamlingsresultaterne også på længere sigt.

Vision

I strategiens periode:

  • skaber vi flere kontakter til mulige nye bidragydere
  • konverterer vi flere til bidragyder
  • udvider vi antallet af faste betalingsaftaler
  • sigter vi efter en konsolidering af indsamlingsresultatet

Mission:

Sikre nødvendige midler til at fastholde aktivitetsniveauet for målgruppen og derigennem bidrage til at skabe bedre liv for mennesker med synshandicap.

Værdier

Vi arbejder troværdigt, tillidsfuldt og respektfuldt hvad angår vores historiefortælling, vores appeller og i vores kommunikation generelt med bidragsyderne. Vi efterlever gældende regelsæt på indsamlingsområdet, arbejder etisk ansvarligt og lever op til den tillid og forventning om ordentlighed, som bidragyderne har til Dansk Blindesamfund.

Strategiske målsætninger

  • Dansk Blindesamfund skal vedvarende udvikle og professionalisere indsamlingsarbejdet
  • Dansk Blindesamfund skal være konkurrencedygtige på indsamlingsmarkedet
  • Dansk Blindesamfund skal have et stabilt indtægtsgrundlag over år

Kernekompetencer

Indsamlingsarbejdets kernekompetencer er vedligeholdelse og udbygning af faste betalingsaftaler gennem synlighed og vedvarende loyalitetsarbejde samt opgradering af donationsbeløb på øvrige aftaler. Desuden brevkampagner herunder udsendelse af førerhundekalender samt bidragydermagasinet Øjeblikket. Hertil understøttende og selvstændige digitale kampagner på sociale medier samt mailudsendelser.

Fokusområder

  1. Loyalitetsbevarende indsatser og initiativer, der medfører flere bidragydere på faste betalingsaftaler
  2. Fornyelse og foryngelse af gruppen af bidragydere, således vi fastholder muligheden for et stabilt indsamlingsniveau – også på den lange bane
  3. Udvikling af koncepter til aktivering af privatindsamling – herunder styrke muligheden for at skabe engagement i kredsene
  4. Implementering af kunstig intelligens som værktøj til optimeret postudsendelse
  5. Udvikling af proaktiv telefonbetjening
  6. Arv og testamentearbejde

Loyalitetsskabende indsatser sikrer, at vi knytter bidragyderne tættere til os, så vi opnår en stærkere relation, som er udgangspunktet for større donationer. Yderligere kan vi gennem et loyalitetsprogram fejre bidragydernes rejse hos os og vise vores taknemlighed for deres støtte.

Nye bidragydere medvirker til at forynge, forny og udvide gruppen af bidragydere. Dette arbejde er en væsentlig del af vedligeholdelsesplanen for indsamlingsarbejdet. Vi skal arbejde med at finde nye mulige bidragydere og knytte dem til os over hele året. Vi skal sikre, at vi får flere til end der falder fra. Vi finder nye mulige bidragydere gennem annoncering på sociale medier og indkøb af adresser og telefonnumre.  

Koncepter for privatindsamlinger bidrager til at øge engagementet og involveringen blandt nuværende og kommende bidragydere. Med enkle koncepter kan vi inspirere til aktiviteter og events i privatregi, som medfører involvering i vores sag og donationer til foreningen. Bidragydere vil gerne involveres og have en oplevelse i forbindelse med donationen, som vi kender det fra motionsløb, cykling for særlige formål eller gåture for godgørenhed. Der skal også udvikles koncepter, der også kan bruges i kredsene, der er foreningens bedste ambassadører. Kredsene har en særlig mulighed for at skabe aktiviteter og synlighed, der kan bidrage til oplysning og dermed foreningens økonomiske fundament.

Kunstig intelligens kan læse tendenser i store datamængder. Denne læsning kan kvalificere vores udsendelser, så de bliver mest muligt effektive. Vi sender kun til grupper med størst sandsynlighed for at donere. Vi undgår samtidig at forstyrre unødigt hos de grupper, der med stor sandsynlighed alligevel ikke ville donere. Vi omkostningseffektiviserer samtidig, da vi producerer mindre kampagnemateriale og sender færre breve ud. Denne effektivisering gennem kunstig intelligens giver en opmærksomhed på de grupper, som systemerne anbefaler at vælge fra i udsendelsesregi. Vi skal fortsat være relevante for dem og bevare vores plads i deres bevidsthed. Den opmærksomhed medfører et fokus på fortsat indsamling af mailadresser, så vi i højere grad kan kommunikere digitalt med disse grupper. Yderligere skal opfølgning ske via telefon i et fokuseret team, som vi kalder ”Giver-service”.

Giver-service sikrer en stærkere kommunikation og en bedre service af vores bidragydere. Giver-service er en strategisk og proaktiv telefonbetjening blandt andet til opsamling af bidragsydere uden for postale udsendelser som følge af kunstig intelligens. Al kontakt til bidragydere går gennem Giver-service, der besvarer opkald og selv proaktivt ringer ud til bidragyderne. Det kan være opmærksomhedskald eller andre former for samtaler med de bidragydere, der ikke får vores brevkampagner så ofte, men så i stedet får en snak eller et tilbud om donation over telefonen. Yderligere skal Giver-service gennemføre mindre spørgeundersøgelser blandt bidragyderne, så vi lærer dem bedre at kende og kan tilrettelægge kommunikationen med større effekt.

Arv- og testamente danner et væsentligt indtægtsgrundlag. Data viser, at testatorer overvejende er bidragydere, der har modtaget vores kommunikation gennem lang tid. Vi har ikke tidligere aktivt kommunikeret tilbud om arv og testamente og alligevel er vi blevet begunstiget. Der ligger altså et potentiale i at skabe større synlighed på området og informere bidragyderne sobert og juridisk stringent om muligheden for at testamentere til et formål, de har støttet i deres liv. Testatorerne har en sidste vilje om at donere og står vi ikke til rådighed med information og bistand, så er der sandsynlighed for, at de får rådgivning i andre foreninger og betænker dem i deres testamente. Arbejdet med arv og testamente foregår gennem sober kommunikation med stor juridisk tryghed for testatorer. For at yde den bedste støtte til testatorer udarbejder vi en guide, som giver overblik over muligheder og lovmæssige opmærksomhedspunkter, så vi sikrer en professionel behandling og en god oplevelse for testatorer med stor juridisk ordentlighed og tryghed.