Sommerskolen er et frirum
Ida og Amalie har fået et stærkt venskab på sommerskolen, der hvert år samler blinde og svagsynede børn og unge til et brag af en ferieuge.
Solen brager ned over sommerskolebørnene i Kalundborg. På lejrpladsen er der opslåede telte, så langt øjet rækker. Store som små børn med synshandicap flokkes på græsplænen foran teltene. 82 børn og unge med synsnedsættelse fra hele landet begynder sommerferien på Synscenter Refsnæs. Overalt høres livlig snak og børnegrin. Der uddeles kram. For nogen er det et år siden, de har set kammeraterne sidst, så derfor er gensynsglæden stor.
De er samlet i fællesteltet på plænen for officielt at skyde sommerskolen i gang med taler og sang – den traditionelle sommerskolesang. Sangteksterne uddeles på punktskrift og storskrift, men de fleste af børnene kan sangen udenad, for de har været med flere år i træk.
Venner for livet
En af dem er Ida Guldbæk Juul Bach på 16 år, der er på sommerskole for tredje gang. For hende er sommerferie lig med sommerskole og gensyn med kammeraterne.
”Jeg holder virkelig meget af sommerskolen og glæder mig hvert år til at komme af sted. I skolen kan jeg godt føle mig anderledes, for jeg er tit den, der har mindst kontrol over det, der sker. Jeg har ikke kontrol over, hvor folk er henne, og jeg ved ikke, hvad der sker. Derfor er det meget nemmere at være på sommerskole, hvor vi alle kan relatere til hinanden”, siger Ida, som har fået et tæt venskab med Amalie. De mødte hinanden på sommerskolen for tre år siden og har været tætte veninder lige siden.
”Jeg er virkelig glad for, at jeg har mødt Ida, hun betyder meget for mig. Det er rart at have fundet en rigtig god ven, jeg kan spejle mig i og dele tanker og erfaringer med. Vi skriver sammen hver dag”, fortæller Amalie Sofie Charlotte Norup på 14 år.
Netop fællesskabet med andre ligesindede er noget af det unikke ved sommerskolen. Alle børn og unge på sommerskolen har en synsnedsættelse i en eller anden grad. De er her for at have det sjovt, udfordre sig selv og få langvarige venskaber, der varer længere end ferieugen.
Her er alle ens
Til daglig går de fleste i en almindelig folkeskole, hvor de med deres synshandicap skiller sig ud fra deres klassekammerater. På sommerskolen møder de andre børn og unge med et synshandicap, som de kan sparre med. De deler en forståelse for de udfordringer, som de kan støde på i hverdagen med svigtende syn.
”I skolen er jeg blevet holdt uden for. Der er mange, som tror, jeg er dum, fordi jeg ikke kan se, hvad der står eller lave regnestykket. Men det er jo ikke, fordi jeg ikke kan lave regnestykket, jeg kan bare ikke se tallene. Derfor kan jeg tit blive forvekslet med at være dum, men sådan har jeg det ikke på sommerskole. Her føler jeg mig normal, fordi vi forstår hinandens situation”, siger Ida, som har dårligt syn på grund af øjensygdommen nystagmus.
For Amalie er sommerskolen også et trygt rum, hvor synshandicappet ikke fylder, men derimod fællesskabet og sammenholdet med de andre sommerskoleelever.
Selvtillidsboost
”Her er jeg ikke nervøs for, hvad andre tænker. Jeg føler mig helt tryg. Det er et frirum, hvor jeg kan slappe af og bare være mig selv”, fortæller Amalie, der særligt glæder sig til at prøve kræfter med crossfit. På sommerskolen foregår aktiviteterne nemlig på blinde og svagsynedes præmisser, så sommerskoleeleverne får succesoplevelser, de kan medbringe i deres hverdag.
I skolen er Amalie og Ida vant til, at de kun kan være med til idræt halvdelen af tiden. Det værste er, når der er rundbold eller fodbold på skemaet. Men sådan er det ikke på sommerskolen. Her kan alle være med og er en del af holdet. Formålet er at flytte grænser, styrke selvtilliden og i det hele taget klare ting på egen hånd.
Det er 55. gang, at teltpladsen i Kalundborg summer af glade børn og livlig aktivitet. Sommerskolen arrangeres i tæt samarbejde med Dansk Blindesamfund og Parasport Danmark, så derfor kan børnene glæde sig til en uge med krop og bevægelse som det gennemgående tema. Børnene skal både svømme, spille goalball, dyrke judo, prøve kræfter med crossfit og dyste i mini-triatlon.
”Det er sjovt at prøve noget nyt og udfordre sig selv. Man lærer at være mere selvstændig og indser, at man kan meget mere, end man tror. Ens selvtillid vokser med 200 procent”, smiler Ida.
Lejrliv for de yngste
Det er også en forskel, forældrene bemærker, når deres børn vender hjem efter en uge på sommerskole. Ayas mor kunne tydeligt mærke forskel, da hendes datter kom hjem fra sommerskole sidste år, forklarer Ayas synskonsulent, som er af sted med Aya på MINI-sommerskole. Det er et koncept for de yngste elever i alderen 6-10 år, som deltager på sommerskolen de første tre dage med deres lokale synskonsulent.
”Ayas mor kommenterede, at hendes datter sidste år havde rykket grænser og fået styrket selvtilliden. Hun var nærmest vokset 10 centimeter og var blevet meget mere selvstændig”, siger Ayas synskonsulent, som er af sted med 8-årige Aya for anden gang.
Da Aya kom hjem sidste år, var hun straks klar til at komme af sted igen. Hun blev derfor rigtig glad, da hendes mor fortalte hende, at hun var tilmeldt igen i år.
”Jeg tænkte bare jubi, så skal jeg være sammen med mine venner. Det er rigtig sjovt at være på sommerskole. Det er sjovt at være udenfor og sove i telt. Det er ikke noget, jeg plejer at gøre derhjemme”, forklarer Aya, der glæder sig til svømmehallen og til at ride på heste.
Overvinder grænser
”Det er sjovt at tænke på, at det var sidste år, Aya prøvede at ride på en hest for første gang. Hun var rædselsslagen, men hun gjorde det, og bagefter var hun så stolt. Det gode ved sommerskolen er, at børnene prøver mange nye ting og udfordres i trygge rammer”, siger synskonsulenten.
Derfor er Aya slet ikke bange for at ride på hesten i år. Hun glæder sig helt vildt. Til gengæld frygter hun, at sige farvel, når sommerskolen slutter i år.
”Det er så sjovt at være af sted, så derfor er det rigtig trist, når sommerskolen slutter. Heldigvis har jeg fået mange gode oplevelser og nye venskaber, så jeg glæder mig bare, til jeg skal af sted igen”, fortæller Aya.