Sofie er blevet færdig som bachelor i uddannelsesvidenskab. Det har ikke været en nem vej, da hun er blevet mødt af udfordringer med utilgængeligt materiale. Det er dog lykkes med en god vilje og hjælp fra hendes medstuderende.
En dreng på 12 år med synshandicap, der savner venner og faglig læring i skolen. Som føler sig isoleret, ensom og hver dag er ked af det eller frustreret. Det er den virkelighed Silas og hans familie oplever.
Silas går i 6. klasse, men hans faglige niveau svarer til 3. klasse. Han kan nemlig ikke se, hvad læreren skriver på tavlen. Alligevel har man ikke vurderet, at han skal have støtte mere end 15 lektioner om ugen
I Danmark har for få blinde og svagsynede en kompetencegivende uddannelse, fordi vi har et uddannelsessystem, der i stigende grad er utilgængeligt for mennesker med synshandicap. Og det lukker døre resten af livet, skriver Diana Stentoft.
Gerel er en stærk stemme i kampen for at forbedre rettigheder for mennesker med synshandicap. Hun er præsident i den mongolske blindeorganisation, den første blinde jurist i landet og har netop fået en plads i FN’s Handicapkomité.
Dansk Blindesamfund samarbejder med Elderlearn, som forbinder ældre dansktalende med herboende sprogstuderende, som ønsker at blive bedre til at tale dansk. Dette er en beretning fra Annie Steen og Maria Kaczorowska med en opfordring til, at flere benytter muligheden.
Ny undersøgelse viser, at børn med synshandicap ofte har større færdigheder i punktskrift end de lærere, der skal motivere og undervise dem i de ophøjede punkter.
Ny undersøgelse viser, at der er brug for, at lærere, synskonsulenter og forældre bliver bedre rustet til at anvende digitale punktdisplays, så de kan understøtte blinde børns digitale færdigheder.
Forældre til børn med synshandicap er bekymrede for deres børns mulighed for at deltage i hjemmeundervisningen under corona. De sakker unødigt bagud, fordi læringsplatformene er utilgængelige.
Mathias og Juliane er begge 17 år og i gang med at gennemføre en ungdomsuddannelse. Teknologiske hjælpemidler kompenserer for deres manglede syn, så de kan tage en uddannelse på lige fod med deres jævnaldrende. På den måde bliver de inkluderet i klassen. Der er dog alt for mange børn og unge med synshandicap, som står uden for det sociale fællesskab.