Mennesker med synshandicap ønsker som andre at være en del af fællesskabet og bidrage med det vi hver især kan.
Blinde og stærkt svagsynede i den uddannelsessøgende og erhvervsaktive alder udgør små målgrupper med meget individuelle og komplekst sammensatte behov. Det er derfor helt nødvendigt at inddrage synsfaglig viden i forbindelse med udredning og visitation til indsatser på området. Du kan læse mere om blandt andet uddannelses- og beskæftigelsesgraden blandt mennesker med synshandicap i de faktaark og de undersøgelser, du finder nedenfor.
Sådan kan du være med til at sætte dit præg på Dansk Blindesamfunds uddannelses- og beskæftigelsespolitik
På Dansk Blindesamfunds årlige landsmøde vælges der medlemmer til det uddannelses- og beskæftigelsespolitiske udvalg. Udvalget har i samarbejde med forretningsudvalget til opgave at rådgive hovedbestyrelsen om prioriteringer på området.
Du kan også rette henvendelse til Interessegruppen for erhverv og uddannelse. Her får du mulighed for at netværke – og udveksle erfaringer – med andre synshandicappede i beskæftigelse eller uddannelse.
Er du fx arbejdsgiver eller socialrådgiver, og har du spørgsmål i relation til blinde og svagsynede i beskæftigelse, herunder kompenserende ordninger mv., er du velkommen til at kontakte vores arbejdsgiverhotline.
Som blind eller svagsynet er du naturligvis også altid velkommen til at kontakte en af vores socialrådgivere, hvis du har behov for rådgivning eller hjælp.
En dreng på 12 år med synshandicap, der savner venner og faglig læring i skolen. Som føler sig isoleret, ensom og hver dag er ked af det eller frustreret. Det er den virkelighed Silas og hans familie oplever.
Silas går i 6. klasse, men hans faglige niveau svarer til 3. klasse. Han kan nemlig ikke se, hvad læreren skriver på tavlen. Alligevel har man ikke vurderet, at han skal have støtte mere end 15 lektioner om ugen
I Danmark har for få blinde og svagsynede en kompetencegivende uddannelse, fordi vi har et uddannelsessystem, der i stigende grad er utilgængeligt for mennesker med synshandicap. Og det lukker døre resten af livet, skriver Diana Stentoft.
Selvom beskæftigelsen er historisk høj, står synshandicappede udenfor. Det er på høje tid, at der bliver taget et markant opgør, så vi får adgang til et arbejde med hverdag, kollegaer og selvbestemmelse – ligesom alle andre.
En ny undersøgelse viser, at der er for få lærere, der modtager kompetenceudvikling på færdigheder i punktskrift. Konsekvensen er, at lærerne ikke besidder den viden og de færdigheder, som er nødvendig for at understøtte, at børn og unge kan dygtiggøre sig i punktskrift.
Ny undersøgelse viser, at børn med synshandicap ofte har større færdigheder i punktskrift end de lærere, der skal motivere og undervise dem i de ophøjede punkter.